شما اینجا هستید

معرفی قوانین سایت و تبلیغات

ممکن است با سایتی بزرگ تر و پیچیده تر از تجربیات قبلی خود مواجه شوید. در این حالت باید به دو بخش از مسائل قانونی توجه کنید که بعدا باعث مشکلاتی برای مدیران سایت نگردد. کاربران در هنگام عضو شدن باید این قوانین را پذیرفته و سپس اقدام به فعالیت در سایت شما نمایند

آماده کردن اخطارهای قانونی
بسته به نوع سایت، باید برخی اخطارهای قانونی برای هرسایت در نظر گرفت:
اخطار در مورد حق مولف: در ابتدا باید از مطالب و محتوای سایت خود در برابر استفاده غیر قانونی محافظت کنید. شما باید یک اخطار کپی رایت در هر صفحه سایت قرار دهید تا کاربران بدون کسب مجوز محتوای سایت شما را کپی نکنند. البته مسائلی از این دست امروزه پیچیده تر شده است. به عنوان مثال اگر سایت شما حاوی مطالب متن باز است ممکن است این قوانین به شما اجازه ندهد دوباره از اخطار کپی رایت برای آن استفاده کنید یا شاید مجبور باشید اخطار کپی رایت مخصوص به آن را در سایت خود قرار دهید. (دروپال یک نرم افزار متن باز است اما این بخش به محتوای سایت شما می پردازد نه نرم افزار آن) به علاوه ممکن است نتوانید مطالب سایت خود را تحت قانون کپی رایت حفاظت کنید همانند برخی مطالب که تنها تحت حفاظت دولت قرار دارند.
قوانین استفاده از سایت: ممکن است شما بخواهید نحوه استفاده کاربران از سایت شما را محدود کنید. مثل پیامی چون " با استفاده از مطالب این سایت شما تایید می کنید که از این قوانین و مقررات پیروی کنید که..." یا متنی رسمی که کاربر باید در ابتدا بپذیرد و تایید کند تا بتواند به مطالب سایت شما دسترسی داشته باشد.
قوانین استفاده از سرویس ها: این قسمت به امکاناتی مربوط است که شما برای کاربران سایت خود فراهم می کنید. ممکن است شما به کاربران سایت خود اجازه دهید آن را به روز کنند، بلاگ ها و مطالب جدید بدان بیفزایند و... تمام این امکانات باید از پیش مشخص شوند.
قوانین درباره مدیران سایت: این قسمت از سایت تنها برای اطلاع رسانی است که در مورد شرکت های غیر سود محور ممکن است از حامیان اصلی نیز سخن به میان آورده شود. شاید در این قسمت هم باید اخطارهایی در مورد سایت به کارران ارائه شود.
برای افزودن بخش تعامل های قانونی به دیگر اجزای سایت دروپالی ، ماژول های فراوانی وجو‌د دارند که به شما در مدیریت گزینه های قانونی کمک می کند.

افزونه Term Of Use
این ماژول (https://www.drupal.org/project/terms_of_use) به شما کمک می کند رابطه مناسبی بین این بخش با بخش قوانین استفاده از سرویس ها یا استفاده از سایت در فرم ثبت اکانت ایجاد کنید. اگر کاربر روی چک باکس "من این نوشته ها را می پذیرم و تایید می کنم" کلیک نکند، نمی تواند اکانت خود را ثبت کرده و عضو سایت شود. در صورت نیاز می توانید این ماژول را طوری طراحی کنید که برای هر دو بخش دسترسی به سرویس های سایت و عضویت در سایت کار کند.

افزونه Legal
این ماژول (https://www.drupal.org/project/legal) کارکرد مشابهی با افزونه Term Of Use دارد. یکی از ویژگی های آن این است که در صورت تغییر متن قوانین استفاده از سایت، از کاربران و حتی کسانی که قبلا عضو شده اند ، خواسته می شود این متن بازنویسی شده را بپذیرند تا بتوانند دوباره وارد سایت شوند.

یافتن ماژول های دیگر
در انتهای این آموزش با نحوه یافتن ماژول های تبلیغاتی دروپال آشنا می شوید. این مساله مهمی است که باید آن را مد نظر قرار دهید: برای استفاده از ماژول های جدید، چگونه آنها را ارزیابی می کنید؟ در کل سه بخش نصب شده در دروپال وجود دارد: نسخه تولیدی شما، نسخه توسعه یافته و نسخه قابل عرضه برای ماژول ها و تست های قالب. تفاوت‌ دو نسخه آخر این است که نسخه توسعه یافته باید کپی مناسبی از نسخه تولیدی شما باشد به علاوه تمام ماژول های نصب شده آن. نسخه قابل عرضه ممکن است همان نسخه توسعه یافته باشد یا تنها فضایی باشد برای نصب ماژول های جدید و ارزیابی آنها. در صورت کاربری مناسب و رضایت از ماژول جدید می توانید آن را در نسخه توسعه یافته نصب کنید و نسخه قابل عرضه را از بین ببرید.
در فهرست های سایت دروپال می توانید به نظرات کاربران درباره ماژول ها توجه کنید تا نمونه دلخواه خود را پیدا کنید. وقتی به دنبال یافتن ماژول های خاصی هستید که عملکرد کامل آن برای شما مهم است ، باید به تعداد دفعات استفاده از ماژول دقت کنید. البته عدد منطقی برای این بخش عددی بین 10 هزار و 30 هزار است. در نهایت پیشنهاد می کنیم قبل از استفاده از هر ماژول، آن را تست کنید.

ماژول های تبلیغاتی دروپال
برای بسیاری از وب سایت ها، تبلیغات شاهراه کسب درآمد از وب سایت است. در واقع مثل رسانه های نوشتاری، تبلیغات آنلاین هم پشتیبان اصلی یک سایت به شمار می آید. با گسترش دنیای وب این مسئله اهمیت بیشتری پیدا کرده است. شرایط در وب به صرفه تر است (هزینه پایین تبلیغات و جامعه عظیم مخاطبان) و تنها سایت هایی که از خدمات تبلیغات بسیار اتوماتیک استفاده می کنند، موفق می شوند. البته دروپال امکانات گرافیکی برای برنامه هایی چون AdSense شرکت گوگل و سایر برنامه ها در نظر گرفته است. علاوه بر این شبکه ها یک دنیای تبلیغات دیگر به موازات آنها در وب رشد کرده است و آن شامل تبلیغات متفاوت از سرویس ها و محصولات در اینترنت است.

تبلیغات با استفاده از خدمات تبلیغاتی
این برنامه های خدمات تبلیغاتی همگی ساختار کارکرد یکسانی دارند. شما در ابتدا یک اکانت به نام شرکت ایجاد کرده شناسه مخصوص دریافت می کنید. صفحات سیستم به گونه ای پیکربندی شده اند که بتوانند محتوای تبلیغاتی پویای مدرن را به نمایش درآورند. در واقع این طرح های گرافیکی تبلیغاتی در کنار شناسه سایت شما قرار می گیرند. بازپرداخت مالی شرکت های صاحب تبلیغات نیز بر پایه تعداد کلیک کاربران بر روی این طرح های تبلیغاتی صورت می گیرد.
البته نباید AdSense گوگل را با AdWords گوگل (برنامه ای که با دریافت پول، طرح های گرافیکی تبلیغاتی را در سایت های مختلف قرار می دهد) اشتباه بگیرید. در ساده ترین حالت کاربرد AdWords صاحبان طرح هایی تبلیغاتی می توانند با پرداخت پول طرح های خود را با استفاده از کلید واژه های مختلف در صفحات مختلف وب شرکت گوگل قرار دهند. اگر صفحه ای مربوط به این واژه های تبلیغاتی در سایت شما وجود دارد، ممکن است AdSense طرحی که پول آن به AdWords پرداخت شده را در صفحه شما قرار دهد. سپس پول نمایش این طرح در سایت شما به حساب شما واریز می شود. در زمانی که در حال نوشتن این متن هستیم این سرویس برای ایرانیان در گوگل مسدود شده است و شما میتوانید از سرویس های مشابه ایرانی استفاده کنید.

ماژول AdSense گوگل
در واقع AdSense روندی را پی می گیرد که شما به صورت دستی یک طرح تبلیغاتی ایجاد کرده روی یک صفحه کپی می کنید. اما حالا که کاربران بسیاری با استفاده از ابزار هایی چون دروپال این کار را انجام می دهند، پروسه دستی دیگر منسوخ شده است و ماژول های دروپالی برای اینکار ساخته شده اند. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید به صفحه (https://www.drupal.org/project/adsense) مراجعه کنید.
این ماژول مسئولیت اجرای AdSense گوگل در سایت شما را بر عهده دارد. شما می توانید از آن در کنار نقش های دروپالی استفاده کنید تا برخی تبلیغات سایت تنها برای برخی نقش های خاص سایت نمایش داده شوند. بدین ترتیب برخی کاربران می توانند درخواست کنند از محتوای سایت بدون مشاهده هرگونه طرح تبلیغاتی استفاده کنند و شما می توانید به کمک این ویژگی اکانت ویژه ای برای آنها در نظر بگیرید. فقط کافیست تا این ماژول را نصب کرده و از امکانات آن به کمک گوگل استفاده کنید.

ماژول تبلیغاتی آمازون
این ماژول (https://www.drupal.org/project/amazon) مسئولیت اجرای API های تجارت الکترونیک سایت آمازون را بر عهده دارد. البته نحوه کار، با Adsense شرکت گوگل متفاوت است چون در اینجا پول از راه اجرای تبلیغات کسب نمی شود. بلکه وقتی کاربری روی لینک تبلیغاتی نمایش داده شده در سایت شما کلیک می کند، بخشی از پول دریافتی توسط آمازون به صورت اعتبار به اکانت شما افزوده می شود. بنابراین گردش مالی براساس فروش محصولات تبلیغ شده ارزیابی می شود نه کلیک و نمایش تبلیغات در سایت شما.

تبلیغات با طرح های تبلیغاتی شخصی
شما می توانید به جای آنکه با شرکتی خدماتی همکاری کرده تبلیغات آنها را در سایت خود به نمایش در آورید می توانید تبلیغات شخصی خود را در سایت جای دهید. البته ماژول های این بخش گزارش های آماری مخصوصی ارائه می دهند. اما میتوانید از صفحات و بلوک های دروپالی و همچنین قرار دادن تبلیغات در قسمت های مختلف قالب خود نیز این کار را انجام دهید.

ماژول Advertisement دروپال
این ماژول قدرتمند و محبوب که با نام ad نیز در دروپال شناخته میشود را می توانید در آدرس https://www.drupal.org/project/ad بیابید. برای ایجاد تبلیغات شخصی در وب سایت، این ماژول انتخاب بسیار مناسبی است. چون این ماژول ویژگی های گزارشی گسترده ای در اختیار دارد و به شما اطلاعات کاملی از روند قرار گیری تبلیغات روی سایت و میزان استقبال کاربران از تبلیغات نمایش داده شده را می دهد.