شما اینجا هستید

شخصی سازی Ubercart

ماژول Ubercart به خوبی در دروپال نصب و با اجزای دروپال ارتباط برقرار کرده است. شما کلید های آشنایی را خواهید دید که به شما کمک می کنند به گره ها عکس اضافه کنید (چه گره های معمولی و چه گره های مربوط به محصولات). در صورت مشاهده چنین ابزار هایی باید از آنها استفاده کنید. بسیاری از کاربران وقت و پول فراوانی صرف می کنند تا سایت دروپالی خود را شخصی کنند در حالی که با استفاده از آیکون های ساده برای گره ها و موارد امور دارایی می توان تغییرات بیشتری با هزینه کمتر در سایت ایجاد کرد.

امور مالی
برای اینکه بتوانید فروشگاه Ubercart خود را تست کنید، باید بتوانید عملیات فروش را بدون شارژ واقعی و استفاده از یک کارت اعتباری، به اتمام برسانید. برای انجام این کار می توانید برنامه Test Gateway را راه اندازی کرده از یک کارت اعتباری بدون نیاز به شارژ کردن در تست استفاده کنید. همین طور می توانید COD را فعال کرده پرداخت ها را چک کنید. این عملیات اتوماتیک نیست بنابراین شما می توانید شرایط دریافت چک یا ارسال محموله برای COD را شبیه سازی کنید. اگر در نهایت چک ها را پذیرفته سفارشات COD را مدیریت خواهید کرد، این یک عملیات تستی مفید است. اگر پیکربندی شما تنها کارت های اعتباری را می پذیرید از Test Gateway استفاده کنید. البته به هر حال باید تمام این قسمت ها را در فضای تستی راه اندازی کنید.
در لیست ماژول ها به بخش Ubercart-Other ،Ubercart-Payment رفته Payment را از لیست موجود فعال کنید. سپس به بخش (admin/store/settings/payment/edit) مراجعه کنید. نصب ماژول منوی مدیریت که با نام Administration Menu شناخته می شود در زمان استفاده از Ubercart ارزشی طلایی دارد و دسترسی شما به بخش های مختلف این افزونه را بسیار راحت می کند. تنظیمات پیش فرض در این صفحه که تماما فعال شده اند و از یک پیام استاندارد استفاده می کنند، برای شروع کار بسیار مناسب هستند و نیازی به تغییر نیست. در کل در زمان کار با Ubercart معمولا بهتر است از تنظیمات و حالت پیش فرض استفاده کرد تا پس از چند معامله تستی با شرایط این محیط بیشتر آشنا شده قسمت های مختلف را شخصی کنید.
تنظیمات پیش فرض پرداخت که در تصویر زیر به نمایش در آمده است برای شروع کار وب سایت های خارجی بسیار مناسب است ، اما برای وب سایت های ایرانی شما باید تنظیمات پرداخت را شخصی سازی کنید.

تنظیمات پرداخت عابرکارت دروپالفعال کردن COD و پرداخت های چکی
روی گزینه Payment Metods کلیک کرده یا به مسیر مدیریت » فروشگاه » تنظیمات » روش های پرداخت (admin/store/settings/payment ) مراجعه کنید تا طبق تصویر بالا لیست پرداخت ها را مشاهده کنید.
اگر می خواهید از COD و ابزار پرداخت های چکی استفاده کنید باید ماژول PaymentPackMetods را در Payment-Ubercart را فعال کنید. پس از فعال کردن این ماژول طبق تصویر بالا می توانید آنها را در بخش Payment Metods فعال کنید. همان طورکه در تصویر بالا میبینید برای هر بخش می توانید کلید Settings را بزنید تا اطلاعات اضافی برای پرداخت های چکی، COD ، کارت های اعتباری و سایر متدهای پرداخت را آماده کنید. سپس پیکربندی متدهای پرداختی را ذخیره کنید.

فعال کردن کارت های اعتباری و تست درگاه
اگر می خواهید سیستم را با کارت های اعتباری تست کنید باید ابزار های Credit Card و Test Gatewayرا در Payment_Ubercart فعال کنید. بدین ترتیب می توانید کارت اعتباری را به متد های پرداخت سایت اضافه کنید. البته باید Test Gateway را به عنوان گیت وی مخصوص پردازش در زمان تست از این قسمت انتخاب کنید. وقتی شروع به استفاده از سایت می کنید باید از گیت وی های دیگر برای شارژ و تایید کارت های اعتباری استفاده کنید. تنها کاری که لازم است انجام دهید این است که گیت وی مناسب را در ماژول های Ubercart خود فعال کرده و در این قسمت، در بخش Default Gateway آن را بعنوان درگاه پیشفرض انتخاب کنید. همچنین باید به کد نویسی پردازش کارت اعتباری بپردازید. یعنی ابتدا پوشه ای در دسترس Ubercart ایجاد می کنید و سپس کلیدی کدنویسی شده در آن قرار می دهید. به دلایلی امنیتی این پوشه در داخل پوشه دروپال شما قرار نمی گیرد. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید به تنظیمات کارت های اعتباری در سایت عابرکارت مراجعه کنید. پروسه راه اندازی این پوشه کدنویسی شده بسیار ساده است و تنها یک بار نهایی کردن آن کافیست.

کار با سایر درگاه های پرداخت
به طور معمول سایر گیت وی ها در Ubercart-Payment نصب می شوند. اگر از خدمات آنلاین برای پردازش عملیات فروش از طریق کارت اعتباری استفاده می کنید، می توانید این ابزارها را در آنجا بیابید (دو مورد رایج و پرطرفدار، Paypal و Google Checkout است). در حالت عادی شما باید با استفاده از ابزار راه اندازی گیت وی، یک اکانت راه اندازی کنید و کلیدی دریافت کنید که به کمک آن بتوانید به ارسال اطلاعات معاملات بپردازید. بدین ترتیب گیت وی مسیر سایت شما را شناسایی خواهد کرد. این اطلاعات در کنار هم گیت وی را از قانونی بودن اطلاعات معاملات ارسال شده مطلع می کنند. در کل شما می توانید با وارد کردن کلیدها و سایر اطلاعات مشابه از طریق بخش مدیریت » فروشگاه » پیکربندی (payment/settings/store/admin) این عملیات را انجام دهید.

روشهای دریافت پول
پس از اینکه یک مشتری تسویه حساب کرد، عملیات فروش تمام شده است. البته تفاوت های کوچکی وجود دارد که به نحوه پرداخت پول، جنس فروخته شده و نحوه انتقال آن بستگی دارد. به عنوان مثال در روش کارت اعتباری همه چیز اتوماتیک است.
اینجا ما روند کلی را بررسی می کنیم:

کاری که مشتری انجام می دهد
مشتری مانند هر سیستم تجارت الکترونیک دیگر صفحه ای شامل سفارشات، اطلاعات مالیاتی و انتقال کالا تحویل می گیرد. در قسمت پایین صفحه کاربر نحوه پرداخت را انتخاب می کند. اگر مشتری بخواهد از طریق کارت اعتباری پول را پرداخت کند، اطلاعات لازم را باید در این قسمت وارد کند.

امنیت SSL
شما برای ارائه این صفحه از طریق SSL باید از HTTPS استفاده کنید. برای این کار شاید لازم باشد با مسئول هاستینگ خود ارتباط برقرار کنید اما نکته مهم حفظ اعتبار شما و حفظ امنیت اطلاعات مشتریان شماست. بسیاری از این هاستینگ ها محصولات اضافی در سرویس های خود ارائه می دهند که از SSL پشتیبانی می کند. به لینک drupal.org/project/securepages مراجعه کنید تا ماژولی دروپالی برای مدیریت این عملیات دریافت کنید.
پس از اتمام این مرحله سفارش توسط مشتری مرور می شود. سپس سفارشات تایید شده توسط یک ایمیل برای شما ارسال می شوند.

کاری که شما انجام می دهید
در مورد سفارشات ارائه شده از طریق کارت اعتباری که نیازی به حمل ونقل ندارند، Ubercart می تواند به طور اتوماتیک تمام عملیات را انجام دهد. اما سایر معاملات به دخالت مستقیم شما در روند پیگیری و ارائه سفارشات نیاز دارند. به بخش مدیریت » مدیریت فروشگاه » سفارشات (admin/store/orders) مراجعه کنید تا بتوانید لیست سفارشات دریافت شده را مشاهده کنید.
بسته به شرایط و گونه سفارش، تعدادی آیکون در سمت چپ صفحه مشاهده خواهید کرد اما برای تمام سفارش ها، سه لینک ابتدایی عبارتند از View، Edit و Delete. برای سفارش هایی که نیاز به حمل و نقل دارند آیکونی دیگر طراحی شده تا تمام محصولات سفارش داده شده را در بسته ای واحد جمع آوری کنید. آیکونی دیگر در این قسمت به شما کمک می کند دستور حمل و نقل بسته ها را صادر کنید. برای استفاده از این امکانات تنها کافیست روی لینک یا آیکون مورد نظر کلیک کنید.
در بالای صفحه کلید هایی وجود دارد که به شما اجازه می دهد با تهیه صورتحساب لیست پرداخت ها را دریافت کنید. در صورتی که مشتری از چک برای پرداخت استفاده کند، به طور مستقیم می توانید چک را از طریق نمایش آیکون View دریافت کنید (به لینک دریافت چک در بالای صفحه سمت راست توجه کنید). کلید Payments به شما کمک می کند از روش های ترکیبی پرداخت استفاده کنید: پرداخت پیش قسط و پرداخت چند مرحله ای (به عنوان مثال ترکیب چک و کارت اعتباری برای پرداخت وجه). وقتی روی گزینه Receive Check کلیک کنید باید جزئیات این بخش را کامل کنید: تاریخ تصفیه کامل، مقدار وجه پرداختی، نظرات (مثل شماره چک).
در نهایت باید شرایط سفارش را به روز کنید تا لیست آن در قسمت پایین صفحه کامل شود. البته این دستورات تنها در مورد سفارشات غیر کارت اعتباری یا سفارشاتی که روند فیزیکی دارند صادق است.