افزودن اجزای Webform

شما اینجا هستید

پس از ایجاد یک وب شما می توانید اجزای جدید فرم را به آن اضافه کنید. برای اینکار باید طبق تصویر زیر به صفحه اجزای وب فرم مراجعه کنید.

فرم ساز دروپال

پروسه افزودن اجزاء وب فرم
افزودن اجزاء جدید به وب فرم بسیار ساده سایت. فقط کافیست نوع اجزاء مربوطه را انتخاب و آنها را پیکربندی کنید. در زیر توضیحات بیشتری پیرامون این پروسه برای شما قرار داده شده است:

1 . اسم جزء جدید را در قسمت component name وارد کنید.
2 . گونه این جزء را همانند تصویر زیر از لیست انتخاب کنید. دقت کنید که پس از افزودن یک جزء وبفرم به سیستم شما می توانید هر قسمت از تنظیمات جزء را تغییر دهید غیر از همین گونه جزء که به هیچ وجه قابل تغییر نمی باشد.

اضافه کردن اجزاء وب فرم دروپال

3 . روی کلید افزودن کلیک کرده این جزء را به سیستم اضافه کنید تا به صفحه ویرایش جزء هدایت شوید. سپس تنظیمات مربوط به جزء اضافه شده را انجام دهید.

تنظیمات اجزاء فرم دروپال
4 . برای هر جزء اضافه شده یک برچسب قرار دهید که همان عنوان جزء خواهد بود. field key همان نام ماشینی برای این جزء است که نباید با اجزاء دیگر مشترک باشد و یک نام اختصاصی است. مقدار پیشفرض جزء مربوطه نیز میتواند تنظیم شود یا از token های موجود در سیستم برای آن استفاده نمود. در تصویر بالا مقدار پیشفرض %username است که نام کاربر مربوطه را در زمان نمایش فرم بعنوان default value در فرم قرار می دهد.

تمام اجزاء در جدول Submission های ماژول وب فرم ذخیره می شود. به علاوه شما می توانید با استفاده از داده های ارائه شده، ایمیل های اتوماتیک تولید کنید. در بخش اجزای فرم، می توانید از قسمت تنظیمات پیشرفته استفاده کرده و از یک جزء مخصوص در ایمیل های تولیدی خود استفاده کنید. البته تنظیمات پیش فرض شامل تمام اجزای سیستم است اما در مورد فرم های طولانی، ممکن است بخواهید ایمیل های خود را جمع وجورتر طراحی کنید و در این حالت نیاز دارید تا اجزایء فرم را از ایمیل مخفی کنید.

استفاده از وب فرم ها بهترین راه ساختارمند کردن ارتباطات درون سازمانی در دروپال است.
فرم های مختلف همچون درخواست کمک فنی کاربران، درخواست برای کسب اطلاعات بیشتر، پیشنهادات مفید برای پیشرفت سایت و... همگی در وب سایت های دروپالی توسط ماژول وب فرم ساخته می شوند.
وبفرمی که بتواند همزمان اطلاعات پشتیبانی کاربران یا فروش محصولات ، را از طریق ایمیل به بخش مربوطه ارجاع دهد ، نیاز به ساختن فرم با دریافت کنندگان مختلف دارد. اگر کاربران بتوانند آدرس های مورد نظر خود را برای درخواست انتخاب کنند ، بخش مربوطه میتواند به کمک ماژول وب فرم به مدیریت آنها بپردازد و پاسخ درخواست ها را از طریق ایمیل ارسال نماید. البته مثل سایر قسمت های سایت، این اطلاعات مگر در صورت تایید مدیران سایت در اختیار کاربران نهایی سایت قرار نخواهد گرفت.

ارسال فرم به چندین آدرس مختلف
1 . یک جزء وب فرم انتخابی ایجاد کنید که به کاربران اجازه دهد مخاطب دریافت کننده وب فرم را انتخاب کنند که در نهایت آدرس گیرنده فرم را مشخص می کند. البته باید اطمینان حاصل کنید این جزء به کاربران اجازه انتخاب همزمان چند آدرس را نمی دهد. این گزینه باید بصورت پیشفرض به صورت یک کلید گزینه ای نمایش داده شود تا چندین انتخاب در آن فراهم نباشد.
2 . در قسمت گزینه های اجزاء، نام انتخابی و آدرس ایمیل مربوطه را وارد کنید. آدرس ایمیل در ابتدا نوشته می شود و یک خط عمودی پس از آن قرار می گیرد و سپس گزینه انتخابی. (در برخی موارد کاربران زرنگ و باهوش می توانند آدرس ایمیل این قسمت را توسط سورس فرم کشف کنند)
3 . در بخش پیکربندی اصلی، از تنظیمات ایمیل وب فرم برای پیکربندی آدرس دریافت کنندگان این پیام ها استفاده کنید. بخش دریافت شرطی ایمیل ها به شما اجازه می دهد المان هایی که در گام اول ایجاد کردید را مشخص کنید. همین طور در این قسمت می توانید اکانت دیگری را اضافه کنید تا دریافت کننده ایمیل ها برای بازبینی باشد. اما شما اینجا باید از token های وب فرم برای قراردادن آدرس انتخاب شده در فرم بعنوان آدرس گیرنده فرم استفاده کنید.
4 . اگر قصد دارید وضعیت ارسال پیام ها را بررسی کنید، یک جزء نامرئی (hidden field) به فرم اضافه کنید که می توانید آن را status بنامید. شما می توانید یک ارزش پیش فرض not done (انجام نشده) به این جزء وب فرم اضافه کنید. وقتی داده ها را به یک پایگاه داده منتقل کنید، این قسمت هم منتقل خواهد شد و همواره به شما یادآوری خواهد کرد تا به آن درخواست بپردازید تا زمانی که ارزش آن را به done (انجام شده) یا هر ارزش دیگری تغییر دهید. برای تغییر وضعیت این فرم ها میتوانید از ویرایش نتایج فرم مربوطه که مجوز دسترسی آن توسط مدیریت سایت صادر میشود استفاده کنید.

مدیریت نتایج وب فرم ها
اگر وب فرم ها به صورت اتوماتیک به ایمیل دریافت کنندگان ارسال شوند شاید دیگر نیازی به تحلیل بیشتر آنها نباشد. به هر حال ماژول وب فرم ابزارهای مفیدی برای مدیریت نتایج فرم ها ارائه می دهد. برای یافتن اطلاعات ثبت شده توسط وب فرم های خود باید به بخش مدیریت » مدیریت محتوا » وب فرم ها مراجعه کنید. برای این کار میتوانید از همان بخش مدیریت محتوا ، فیلتر جستجو را روی نوع وب فرم تنظیم کرده تا لیستی از فرم های ساخته شده در سایت خود را مشاهده نمایید. وقتی یک وب فرم را از بخش مدیریت محتوا یا بخش مدیریت وب فرم ها باز می کنید، طبق تصویر زیر لینک هایی برای نمایش اطلاعات ثبت شده، تحلیل، جدول و دانلود خواهید یافت.

اطلاعات ثبت شده فرم ها

کلید تحلیل خلاصه ای از تمام اطلاعات ثبت شده توسط فرم ها و نتیجه تمام انتخاب های احتمالی و طول میانگین بخش های متنی را در اختیار شما قرار می دهد. کلید جدول نیز لیستی فهرست وار از تمام اطلاعات ثبت شده فرم ها به شما ارائه می دهد. برای استفاده از هر نوع تحلیل جدی تر به کلید دانلود نیاز دارید. همان طور که در تصویر زیر مشخص است این کلید به شما اجازه می دهد داده ها را با فرمتی از سیستم خارج کنید که به هنگام نیاز به راحتی بتوانید به یک شیت اطلاعاتی یا برنامه پایگاه داده منتقل کنید. قالب دانلود توسط شما قابل انتخاب خواهد بود.

دانلود فرم های دروپال